söndag 4 januari 2015

Årsredovisning 2014, del I

Traditionen med att sammanfatta mitt år är en återkommande tradition här på bloggen. Innan jag började blogga gjorde jag "årsredovisningen" i traditionell dagboksform. Det är ett finfint sätt att reflektera över året som har gått - och ger inspiration inför året som väntar.

Januari
Det nya året firade vi in med magsjuka barn under en lugn och skön nyårsafton hemma i Stuvsta. Vi trotsade kylan i Sverige och drog i väg på en veckas skön familjesemester på Teneriffa. Tydligen hade vi en väldigt trevlig vecka, med tanke på att lillan föddes nio månader senare... Och så blev Resfredag en egen blogg, vilket var en utmärkt start på nya året.

Love is in the air, Teneriffa.

Februari
Månaden började med jobbmöten i Göteborg. Den 2:a februari gjorde jag ett graviditetstest som visade positivt, och skrev samma dag ett kryptiskt blogginlägg om allt det roliga som väntade oss framöver. Graviditetströttheten tog tidigt ett tag om mig, jag jobbade mycket och var deppig över utebliven träningsinspiration. Vi fick tillträde till vårt nya boende i Nynäshamn och bodde "dubbelt" fram till i april.

Visningsbilder från nya boendet i Nynäs.

Mars
Vi började månaden i Göteborg där jag och Tobias äntligen fick se Stefans succéföreställning "Made in China". Jag fick till ett sällsynt träningspass och försökte gömma den växande magen i tighta träningskläder på jobbet. Min 34-åriga födelsedag firades med vänner och shuffleboard. Årets höjdpunkt i kategorin träning blev Blogger Boot Camp, där jag bland annat tränade löpning med Malin Ewerlöf. Jag och Tobias fixade en House Concert med Stefan i vår stora Stuvsta-villa med över 70 personer inbjudna. Lagom möra efter alla förberedelser drog vi till Dubai och gottade oss.

Superwoman aka Malin.

April
Jag cashade in årets julklapp - Vagabonds reseskrivarkurs. Jobbet fortsatte i högt tempo med ett och annat sammanbrott när Julia krånglade extra mycket vid hämtning/lämning. Vi spenderade vår sista morgon på Könitzvägen, sa hej då till Stuvsta och Den Stora Flytten tog oss till Nynäshamn. Tobias stundande 40-årsdag firades genom att jag skickade iväg honom på överraskningsresa till London.

Sista morgonen i rummet på Könitzvägen.

Maj
Vi pysslade i nya huset, firade Tobias och tittade på Mello. Nyheten om att vi väntade barn outades på bloggen, och vi gladde oss åt att få träffa lillasyster. Näst sista helgen i maj drog jag iväg på en weekend till Amsterdam tillsammans med min gravida kusin. (Vi minns resan som en fikaorgie med jämna mellanrum för kisspauser.) Jag hann hem och packa om väskorna - innan det var dags för mig, Tobias och barnen att sätta oss på flygplanet över Atlanten för att göra vår efterlängtade roadtrip i USA.

It´s a girl!

Juni
Större delen av juni spenderade vi, euforiska, i USA. Vi körde, körde och körde, och barnen skötte sig exemplariskt. Resereportaget jag skrev för Resfeber sammanfattar resan så här:

De tre veckorna som följer utgör vår egen version av ” The American Dream” – perfekt på alla sätt och vis. Vi tar dagen som den kommer, äter alldeles för feta luncher på snabbmatshak längs vägarna och upplever en neonblinkande nattkörning längs ”The Strip” i Las Vegas. Vi förundras över den intensiva röda färgen i Nevadas natur, njuter av landskapen i Utahs välkända nationalparker och förbryllas av Saltsjöns märkligt vita sandöken. Snart flyter dagarna ihop med varandra, vi kör vidare och häpnar över alplandskapet vid Lake Tahoe, skrattar när vår Mustang tar oss på en hisnande berg och dalbana upp och ner för San Franciscos backar och får nästan nackspärr när vi försöker ta in hela Golden Gate-brons storhet. Längre söderut längs Highway 1 fotar vi soldyrkande sälar, frossar i god glass och huttrar till när vi doppar tårna i Stilla havet. När vi alla de där hundratals milen senare åter igen står på LAX är resväskorna lika tunga som när vi landade, däremot är både sinne och hjärta fyllda med oförglömliga minnen från ett USA där allt verkar vara möjligt.
Vi kom hem och firade en lugn midsommar i Haninge. Jag och Tobias fixade barnvakt och åkte iväg på ytterligare en roadtrip med vänner, denna gången dock i miniformat, till Sätra Brunn. Juni avslutades med jobb, då jag fick uppleva mitt första besök på Almedalsveckan.

SONY DSC
Storslagen natur på vår roadtrip i USA.

Ett innehållsrikt halvår på många plan! Nästa del kommer imorgon.

Inga kommentarer: