lördag 25 april 2015

Dag 7, Taipei (Stilla havet, berg & Yehliu Geopark)

Vi har haft en helt fantastisk dag och har sett så mycket fint! I dag var våra vänner lediga från jobb och skola och tog med oss på en massa äventyr här på ön. Vi klämde in oss i en bil och har kört från morgon till kväll. Vi började med att ta en sväng förbi Green Bay Ufo Houses i San Zhi:

Byggprojektet var tänkt att sluta som en resort för rikemansfolk, men under processen hände flera olyckor och till slut stoppades bygget. Nu sägs det att det spökar här. Jag är beredd att tro på det, och är glad att vi åkte hit på dagtid...

Här kan man läsa mer om spökbyn med dess UFO-hus.  Men visst är de riktigt coola! Kollar ni noga ser ni havet i bakgrunden, och vilken utsikt sedan!

Det var första gången en viss liten Nelly fick se Stilla Havet in action. Mäktiga vågor och lyckorus hos mamman.

Vi stannade till vid en marknad för att spana in om det fanns något att äta till lunch. Våra vänner köpte soppa gjord på sjögräs, men jag avstod och körde på ett säkert kort: "sushitriangel" från 7eleven. Supergod!

Efter lunch/amnings/byta blöja-stopp kom vi så småningom fram till en av dagens höjdpunkter: Yehliu Geopark. På ena sidan slår Stilla Havet in med kraftfulla vågor...

... och på den andra är det lä och Jurassic Park-feeling. Märkliga klippformationer och häftig vegetation.

Asiaterna själva stod och köade för att få ta en selfie bredvid parkens huvudattraktion: "Queens Head", en klippformation som ser ut som en minivariant av de mäktiga formationerna i Bryce Canyon, Utah.

Närbild på underverket.

Själv var jag nog mer fascinerad över landskapet i övrigt. Klippformationer som poppar upp som svampar ur jorden.

Och så det här märkliga månlandskapet. Jag är så glad att vi fick chansen att se det här!

Mer Jurassic Park-känsla.

På väg upp mot nya äventyr stannade vi för att köpa en bukett kallor från det här fältet. Vackert så det gör ont.

Senare var det dags att stanna till vid ett berg där det kokade, rykte och luktade svavel. Tydligen märks det att det nyligen har varit jordbävning här eftersom "vulkan"aktiviteten är mycket mer intensiv än vanligt. Landskapet här känns som en blandning av Islands varma källor och Nya Zeelands stinkande men vackra stad Rotorura på norra ön.

Vi blev uppmanade att testa "Bubble tea" innan vi åkte hem, det är tydligen en specialare här. Jag köpte en svalkande variant med grapefruktjuice och kokos. Det svarta på botten är alltså små geléaktiga bubblor som man suger upp samtidigt som juicen. Intressant! Gott? Nja, jag kan inte bestämma mig. Slemmiga saker är inte riktigt min grej.

Fröken Nelly har skött sig i dag också. Tänk vad hon får vara med om!

I kväll käkade vi ute på restaurang igen. Vi valde mellan sushi och dumplings, men hamnade till slut på en restaurang som serverade "Hot Pot" eller Eldgryta som man tydligen säger i Sverige. Det är alltså asiaternas variant av fondue som är väldigt populär här borta. Gott? Jättegott!

Nu är klockan snart midnatt och jag har packat ihop min stora ryggsäck. Den är betydligt tyngre än när vi kom hit, shoppingen i Taipei är farligt bra. I morgon bär det av mot nya äventyr i Peking - innan vi åker hem till Stockholm igen. Jag saknar resten av gänget hemma nu och längtar efter att krama och pussa dem igen!

6 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Fascinerande UFO-hus och fascinerande klippformationer! verkligen! Själv tycker jag att det är lite tragiskt när man ser byggprojekt som inte blev klara... men häftiga att kolla på!

Monica sa...

Vilken dag och vilka äventyr! Och så är jag avis på all god mat ni verkar ha klämt i er. <3 Kram och ha en fin resa hem!

Annika/Resfredag sa...

Det var verkligen märkliga, de där UFO-husen Helena.
Och Monnah, nu är jag hemma i äventyrliga Nynäshamn igen. Tvättberg och diskberg, inte riktigt samma berg jag har sett de senaste dagarna - men nog så jobbiga att bestiga, haha! Kram

Unknown sa...

fitflops
cheap ray bans

Leonardo Šim sa...

Ett riktigt äventyr! Vi var med familjen i Yosemite Park och nyligen reste till Slovenien och Amsterdam på vår familj bil.
På inrådan av min vän, jag använde en rabatt för inköp av bildelar https://www.bildelarstore.se/ och vid min återkomst från resan, reparerade jag vår Mercedes.
När det gäller däck och bromsar, var jag ännu mer försiktiga och se till att de delar som erbjuds av
leverantören motsvarar originalutrustning i fråga om storlek och specifikation, eftersom deras användning kan påverka egenskaperna hos min bil, och påverka resan av vår hela familjen ...